Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje
Rijssens Mannenkoor

Algemeen

Het Rijssens Mannenkoor werd opgericht in 1927 en is in de Reggestad uitgegroeid tot een instituut. Het koor telt 140 leden en heeft zich door de jaren heen bewezen met kwaliteitszang in allerlei genres. Het eigentijdse koor heeft een algemene identiteit maar is even veelkleurig als de Rijssense gemeenschap en boeit op alle fronten. Het Rijssens Mannenkoor is professioneel georganiseerd maar koestert de gemoedelijkheid die kenmerkend is voor zangers met hart voor hun hobby. De repetities op donderdagavond in het Parkgebouw worden zeer trouw bezocht. Om de zangkunst extra kracht bij te zetten is er vanaf september, als de R in de maand is, een extra repetitie op de maandagavond en wordt er per partij gerepeteerd.
Na jaren gemotiveerd werken zijn alle inspanningen in 2009 bekroond met een gouden cd voor het totale oeuvre.

Dirigent Jaap Kramer

De dirigent van het Rijssens Mannenkoor is sinds januari 2018 Jaap Kramer uit Urk. Jaap heeft naast het Rijssens Mannenkoor ook nog 2 andere koren onder zijn hoede te weten het Christelijk Gemengd Koor Glorify uit Meppel, en zijn eigen Christelijk Mannenkoor Soli Deo Gloria uit Urk. Naast het dirigentschap van deze koren is Jaap Kramer ook een bekend organist en pianist, en begeleidt hij de plaatselijke Zondagse Erediensten. Samen met zijn vriend Hendrik van Veen geeft hij regelmatig concerten op orgel en piano. Jaap is een gedreven dirigent die 2 keer per week naar Rijssen komt om te repeteren met de Rijssense mannen. Zijn gedrevenheid brengt het koor tot grote prestaties. Jaap is een veelzijdig musicus die zich met het Rijssens Mannenkoor geweldig kan uitleven.

Repertoire

Het repertoire van het Rijssens Mannenkoor bestrijkt de volle breedte van het muzikale spectrum. Die breedte komt ook tijdens de concerten duidelijk uit de verf. Van klassiek tot modern, van hymne tot musical. Het Rijssens Mannenkoor gaat geen uitdaging uit de weg.   De muziekbibliotheek bevat meer dan 900 stukken.

Geschiedenis

Het Rijssens Mannenkoor is in 1927 opgericht en begon met 28 koorleden en een kwartje contributie per week. Na al die jaren nog steeds springlevend dankzij veel jonge aanwas en gezonde saamhorigheid. Dirigenten voelen zich snel thuis en blijven lange tijd. Het koor komt voort uit de Rijssense gemeenschap en wil daar met beide benen in blijven staan. Het RMK is betrokken bij de samenleving en verleent regelmatig medewerking aan openbare plechtigheden en festiviteiten. Bij de viering van het 750-jarig bestaan van de stad Rijssen verraste het koor de bevolking met een groots opgezette historische operette over de geschiedenis van de Reggestad. Bij het 75-jarig jubileum werd in de Reggehal geconcerteerd met de bekende Koninklijke Marinierskapel.
Eind jaren negentig nam het   RMK-bestuur de   organisatie van concerten zelf ter hand. Onder leiding van de flamboyante dirigent Pieter Jan Leusink werd wekelijks een extra repetitie ingevoerd en ging het koor 10 tot 12 concerten per jaar geven.
Naast de concerten is het Rijssens Mannenkoor ook een begrip geworden met de jaarlijkse boeldag op het Europaplein. Dankzij de ondernemersgeest en het doorzettingsvermogen van voorzitter Mans Maneschijn werd een eigen activiteitenhal gebouwd op het industrieterrein. De hal werd in 2002 in gebruik genomen. In de hal kwam ook het succesvolle verzamelpunt voor oud papier.

Concerten

Het Rijssens Mannenkoor geeft nu jaarlijks zo'n 10 tot 15 concerten. Daarbij wordt graag gebruik gemaakt van professionele musici als Jan Lenselink, Martin Mans, Louis van Dijk, Noortje van Middelkoop, Gezinus Veldman, Arjan en Edith Post en de Koninklijke Marinierskapel. Het werken met deze musici verhoogt de aantrekkelijkheid van de concerten. Bovendien zijn deze professionals een enorme stimulans voor de koorleden. Ook een amateurkoor wil immers zo goed mogelijk presteren in het bijzijn van landelijk bekende artiesten. Het optreden met bekende musici maakt het Rijssens Mannenkoor ook extra aantrekkelijk voor nieuwe leden. Tot op heden melden zich nog steeds veel nieuwe en jonge leden aan. We zijn daar blij mee.